Pratikankuja 3, Nurmijärvi
Keskustie 10, Jokela
p. 09 8789 9060
toimisto@uao.fi

Vuorovaikutusta peliin – mitähän muuta vielä uusi tieliikennelaki meille opettaa?

Uusi tieliikennelaki tuli voimaan 1.6.2020.  Viime blogikirjoituksessa katsahdimmekin jo vähän uuden lain periaatteisiin, jotka lisäävät autoilijan vastuuta itsestä ja muista tienkäyttäjistä. Tämä poikkeuskevät on opettanut meille, miten tärkeää vuorovaikutus muiden ihmisten kanssa meille on. Siis vuorovaikutusta peliin myös liikenteessä, ja muista ottaa toiset huomioon myös tien päällä.

Kortteliralli – tarpeeton ja häiritsevä ajo on kielletty

Koulun loppuminen ja valoisat kesäillat houkuttelevat helposti mopolla, moottoripyörällä tai autolla kavereiden kanssa rälläämiseen pikkutunneille asti.  Kiihdytät lujasti, suditat ja kumi palaa. Näytät kavereille, kuinka keulitaan ja päristellään, mutta, mutta harkintaa…

Uusi tieliikennelaki puuttuu muita häiritsevään mopoiluun, mopomiitteihin sekä kortteliralleihin. Tähän asti tarpeeton ja häiritsevä ajo on ollut kiellettyä taajamissa, mutta uuden tieliikennelain mukaan kielto on voimassa koko maassa. Pärinä voi olla yhtä häiritsevää maalla kuin kaupungissa.

Huviajelu on lain mukaan tarpeetonta, ja kaasuttelu ja stereoiden huudattaminen häiritsevää ajoa. Tieliikennelain mukaan moottoriajoneuvojen käytön tarkoitus on kuljettaa ihmisiä paikasta toiseen tai käyttää ajoneuvoa työntekoon. Muu ajo on lain mukaan enemmän tai vähemmän tarpeetonta. Moottorikäyttöisen ajoneuvon moottorista tai muusta laitteesta ei saa myöskään aiheutua kohtuutonta melua tai ilman pilaantumista.

Häiritsevästä tai tarpeettomasta ajosta voi napsahtaa autoilijalle 100 euron liikennevirhemaksu ja mopoilijalle 70 euron maksu. Nelipyöräluisusta ja mopolla keulimisesta voi tulla ja ajokieltoa.

Säilytä turvavälit liikenteessäkin

Turvavälit ihmisten välillä ovat tulleet arkeemme koronaepidemian aikana, mutta myös liikenteessä turvavälien pitämisellä on olennainen merkitys. Lain mukaan ajonopeudessa ja etäisyydessä toisiin tienkäyttäjiin on huomioitava liikenneturvallisuus, ja ajoneuvo pitää pystyä hallitsemaan kaikissa tilanteissa. Kun turvaväli on liian lyhyt, tulee helposti törmäyksiä ja töppäilyjä.

Jokainen on varmasti joskus ajanut moottoritien vasemmalla kaistalla, kun takana tuleva on tullut ihan puskuriin kiinni ja väläytellyt valoja ja mahdollisesti jopa näyttänyt sormimerkkitaitojaan ohi kaasuttaessaan.

Takana hiillostaja voi lain mukaan saada sakon, jos poliisi sattuu paikalle. Ei ole syytä myöskään itse ”kouluttaa” hiillostajaa esimerkiksi jarruttamalla nopeasti tai valojen välkyttelyllä. Uusi laki korostaa, että tarpeettomasti ei saa äkkiä jarruttaa.

0hituskaistalle ei tieten tahtoen saa jäädä jumittamaankaan, vaan lain mukaan moottoritiellä on ajettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos joku roikkuu takapuskurissa, laita suuntavilkku päälle ja vaihda rauhallisesti ja turvallisesti kaistaa sopivaan väliin ja päästä hermoheikko ohi.

Lain mukaan liikennettä ei siis saa tarpeettomasti estää eikä haitata. Laissa täsmennetään vielä, että kun sinua ohitetaan, et saa vaikeuttaa ohitusta kiihdyttämällä tai muulla tavalla.

Ajoneuvoa ei saa myöskään ajaa ”aiheettoman hitaasti”. Joustathan siis ja annat tietä ohittajille, jos jostain syystä ajat olennaisesti hitaammin kuin muut.

Uudet nopeusrajoitukset sujuvoittavat liikennettä

Ajelet maantiellä satasen alueella. Vastaan tulevaa liikennettä on paljon, ja voi ei… Edessä on taas matkailuauto – ja eikun ohittamaan ja niin tekee moni muukin.

Uudessa laissa kuitenkin paketti-, huolto- ja enimmäismassaltaan enintään 3500 kg:n matkailuautoilta poistui ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus 80 tai 100 km/t. Kevytperävaunua saa vetää henkilö- ja pakettiautolla 100 km/h vauhdilla aiemman 80 km/h sijaan. Sääntö koskee vain auton ja tähän liitetyn kevytperävaunun yhdistelmää, joka on luokittelumassaltaan enintään 750 kg (ajoneuvoluokka O1).  Tarkoituksena on samoin kuin edellisessä lakimuutoksessa saada liikennevirrat kulkemaan tasaisemmin ja parantaa liikenneturvallisuutta.

Jos lähdet ajelemaan kevytperävaunun kanssa, sovita tällöinkin nopeutesi huomioiden muut tienkäyttäjät, keliolosuhteet ja kuormaus.

Askarruttaako uusi tieliikennelaki vielä?

Mietitkö vielä, kuinka hyvin tunnet ylipäätään liikennesäännöt? Uuden tieliikennelain myötä onkin hyvä tilaisuus kerrata liikennesääntöjä ja samalla oppia uuden lain tuomista muutoksista.

Pelkästään liikennesäännöillä ei voida tyhjentävästi taata liikenneturvallisuutta. Uusi laki siis lisää kuljettajan vastuuta. Kuljettajan on osattava reagoida monenlaisiin tilanteisiin ottamalla muut tienkäyttäjät huomioon. Joustavuus ja sujuva vuorovaikutus liikenteessä ovat valttia. Jääräpäisyys ja muiden ”kouluttaminen” ei kanna pitkälle.