Pratikankuja 3, Nurmijärvi
Keskustie 10, Jokela
p. 09 8789 9060
toimisto@uao.fi

Tieliikennelaki uudistuu – kuka silloin osaa ajaakaan?

Oletko jo kuullut, että uusi tieliikennelaki tulee voimaan 1.6.2020? Mietitkö nyt ehkä, miten liikenteeseen uskaltaa lähteäkään jatkossa…😊? Tuliko kiire lukea uudesta laista? Kaikkien tienkäyttäjien turvallisuuden vuoksi uuteen lakiin kannattaa tosiaan tutustua piakkoin.

Miksi sitten uusi tieliikennelaki?

Lakiuudistuksen tavoitteena on:

  • lisätä liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta
  • luoda edellytyksiä liikenteen digitalisoitumiselle ja automaatiolle.
  • vastata entistä paremmin Suomen nykyistä liikennejärjestelmää ja
  • vastata myös kansainvälisten sopimusten ja EU:n lainsäädännön asettamiin vaatimuksiin.

Kuljettajan vastuu ja ennakointi

Liikenteessä ei voi koskaan liikaa ennakoida, ja uusi laki korostaa, että tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa ja lisäksi oma toiminta pitää sovittaa toisten tienkäyttäjien toimintaan. Huomaa siis erityisesti esimerkiksi lapset ja vanhukset liikenteessä. Olosuhteet on myös huomioitava ja ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa tilanteissa.

Uusi laki siis lisää autoilijan vastuuta. Vastuullinen autoilijan pitää olla myös siten, että liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata. Lue lisää uuden tieliikennelain periaatteista.

Muuta liikennettä hitaampi ajo

Voi, apuaa, mitä nyt, haluan jo ohi.. Olet autoillut tasaista tahtia nopeusrajoitusten mukaan ja nyt saavutat sinuun nähden todella hitaasti ajettavan auton. Mitä ihmettä? Etsiikö kuljettaja jotain risteystä, haittaako ikänäkö, keskittyykö kuljettaja ihan muuhun kuin ajamiseen vai onko autossa jotain vikaa? Sinua alkaa ärsyttää, jos et helposti pääse ohi ja riskinä on, että teet vaarallisen ohituksen.

Juuri tällaisiin tilanteisiin uusi tieliikennelaki puuttuu ja helpottaa tilannetta. Uuden lain mukaan, jos joku ajaa muita ajoneuvoja olennaisesti hitaammin, hänen täytyy kapealla tai mutkaisella tiellä tai vastaantulevan liikenteen ollessa vilkasta mahdollisuuksien mukaan väistää muita.  Ajoneuvolla saa tällöin tilapäisesti ajaa pientareella, jos ei näin vaaranna tai estä muuta liikennettä.

Uudessa laissa muun liikenteen nopeus siis määrittelee väistämisvelvollisuuden, ei ajoneuvon kulkunopeus sinänsä. Uuden lain mukaan tielle voidaan asettaa myös liikennemerkillä vähimmäisnopeus, jota ei saa alittaa, ellei liikennetilanne näin edellytä.

Uusi kääntymissääntö risteyksessä

Seisot liikennevaloissa ja takanasi on malttamattoman oloinen moporyhmä. Liikennevalot vaihtuvat, ja käännyt oikealle. Ajosuunnassasi on kaksi kaistaa ja käännyt oikeanpuoleiselle kaistalle kuten ennenkin. Aiot jatkaa kääntymällä vasemmalle ja ryhdyt vaihtamaan vasemmanpuoleiselle kaistalle.

Mutta mitä ihmettä, mistä tuo moporyhmä siihen vasemmalle ilmestyi! He noudattivatkin uutta tieliikennelakia ja valitsivat vapaasti kaistan, jolle kääntyivät eli suoraan vasemman kaistan vaikka kääntyivät oikealle.

Pääsääntö edelleen on, että oikealle kääntyessä käännytään mahdollisemman lähelle risteävän ajoradan oikeata reunaa ja vasemmalle kääntyessä käännytään keskiviivan oikealle puolelle tai vasemman puoleiselle omalle kaistalle.

Uudessa laissa pääsäännöstä voidaan kuitenkin poiketa. Risteyksestä saa jatkossa poistua suoraan sopivimmalle esim. vapaammalle ajosuunnassa olevalle kaistalle. Malta kuitenkin katsoa tilanne tarkkaan, ettei muille kulkijoille aiheudu haittaa tai vaaraa.

Pysäköinti ajosuuntaan nähden vasemmalle

Etsit kuumeisesti parkkipaikkaa. Serkun rippijuhlat ovat juuri alkamassa ja kirkon parkkipaikka on tupaten täynnä, samoin kadun varret…  Mutta hei, nyt huomaatkin menosuuntaasi nähden kadun vasemmalla puolella yhden pysäköintipaikan. Mitä teet?! Muistat nykyisen säännön, ettei tuohon paikkaan saa kaksisuuntaisella tiellä suoraan kurvata.

Tähän sääntöön on kuitenkin tulossa muutos.  Uuden lain mukaan saat taajamassa pysäyttää ja pysäköidä kaksisuuntaisella kadullakin ajosuuntaan nähden tien vasemmalle puolelle. Kun huomaat parkkipaikan vasemmalla puolella, älä kuitenkaan ryntää siihen kaistan yli suin päin ja tunnista riskit. Vastaantulevalla liikenteellä ei ole tässä väistämisvelvollisuutta.  Käy myös katsomassa pysäköinnin rajoitusmerkit kadun toisessa päässä.

Lähtiessäsi parkista huomioithan hyvin vastaantulevan ja takaa tulevan liikenteen. Eteesi pysäköity auto peittää näkyvyyttä eteenpäin.  Takaapäin tulevia väistäessäsi huomioi kuollut kulma ja katso peilin lisäksi myös olkasi yli taaksepäin.

Ja paljon muuta

Uusi tieliikennelaki tuo näiden sääntöjen lisäksi uusia tiemerkintöjä ja liikennemerkkejä, muutoksia nopeusrajoituksiin, väistämissääntöihin, valojen, turva- ja teknisten laitteiden ja talvirenkaiden käyttöön, hinaukseen ja hälytysajoon.

Parkkikiekko ei ole enää pakollinen. Ajoneuvon moottorista tai muusta laitteesta ei saa aiheutua kohtuutonta haittaa. Onnettomuuspaikalla on autettava kykyjensä mukaan. Liikennevirhemaksu korvaa nykyisen rikesakon vähäisissä liikennerikkomuksissa.

Eikä tässä vielä kaikki! Monenlaista uutta tiedettävää on autoilijan lisäksi uudessa laissa myös mopoilijoille, kävelijöille ja pyöräilijöille.

Nyt kaikki joukolla tutustumaan uuteen lakiin ja oppimaan uutta, niin uskallamme ja osaamme ajaa kesäkuussakin!