Pratikankuja 3, Nurmijärvi
Keskustie 10, Jokela
p. 09 8789 9060
toimisto@uao.fi

Tavoitteena A1-ajokortti – ensimmäistä kertaa kahvoissa

Kävimme viime keväänä jututtamassa oppilasta, hänellä oli tavoitteena A1-ajokortti ja ensimmäinen ajotunti meneillään. Ajotunti ajettiin Riihimäen ajoharjoitteluradalla, jossa meidän onneksi ei ollut muita paikalla. Oppilaan mielessä oli ajokortin tuoma vapaus ja helpottaa myös harjoituksiin menoa, jonne matkaa kertyy 15 kilometriä suuntaansa. Autokoulun valinnassa paikallisuus oli iso tekijä ja ettei oppilaita ole liikaa. Pyöräkin on hommattu, luotettava Honda odottelee kotona kypärän ja hanskojen kanssa kilometrejä maantiellä.

A1 oppilas Riihimäen ajoharjoitteluradalla aloittamassa ajotuntia

Teoriakoe on suoritettuna ja kerrasta meni läpi. Ei ollut kuulemma edes vaikea. Tähän tosin puuttui ajo-opettaja sivusta ja esitti knoppi kysymyksen. ”Mikä on vaarallisen risteyksen merkki?”. Ainakaan suorilta ei vastausta löytynyt. Tiedätkö sinä oikean vastauksen? Liikennemerkit kannattaa hallita, ainakin jos on tavoitteena A1-ajokortti.

Käsittelykoekin on varattuna viikon päähän, joten pyörä tulee saada pikaisesti hallintaan. Ennen ajotuntia kokemusta kaksipyöräisellä ajosta oli tasan nolla, joten heti lähdettiin testaamaan käsittelykokeen harjoituksia läpi.

Mitkä harjoitukset kuuluvat A1-käsittelykokeeseen?

  • Ajoon lähtö tarkistus.
    Oppilaan tulee tarkistaa, että ajoneuvossa toimivat kaikki ajovalot, vilkut, vaihde, jousitus, renkaat, jarrut, kypärän hihna ja että peilit on suunnattu oikein.
  • Pyörän hallinta.
    Pyörän hallinnassa testataan oppilaan kykyä käsitellä pyörää, kun edetään kävelyvauhtia. Pyörällä ajetaan hitaasti suoraan ja kaarteissa.
  • Kaarreajo.
    Kaarreajossa testataan oppilaan kykyä hallita pyörää mutkissa ja varsinkin jos niitä tulee useampia peräkkäin. Miten oppilaan katsesuunta toimii ja osaako kallistaa pyörää.
  • Väistötehtävä.
    Väistötehtävässä varmistetaan pyörän hallittavuus, jos tielle ilmestyykin este. Saako oppilas pidettyä pyörän hallinnassa ja työntöohjauksen avulla pyörän takaisin omalle kaistalleen.
  • Hätäjarrutus.

Hätäjarrutuksessa testataan oppilaan kykyä saada pyörä pysähtymään ajoissa ja tehokkaasti varsinkin isommilla nopeuksilla.  Samalla testataan myös pyörän hallintalaitteiden käyttöä, miten jarru, kytkin ja vaihteiden vaihtaminen on hallussa.

A1 oppilas opettelemassa pyörän hallintaa pujottelu harjoituksessa

Käsittelykokeessa oppilaalla on aina kaksi kertaa mahdollisuutta yrittää suorittaa tehtävä vaaditulla nopeudella ja ilman kosketuksia kartioiden kanssa.

Miten A1-ajokorttia suorittavan harjoitukset sujuivat?

Oppilaan mielestä ei ollut ongelmia, tosin opettajalla oli hieman toisenlainen näkemys. Oppilaan omasta mielestä haastavin on väistötehtävä, jossa joudutaan käyttämään työntöohjausta. Opettaja kyllä lohdutti, että työntöohjaus on sellainen, jota jokainen joutuu opettelemaan ja muistuttelemaan mieleensä aina keväisin ajokauden alkaessa. Pyörän hallinta oli helppoa hommaa, vaikka tämä opettajan mukaan on yleensä se vaikein. Koska samanaikaisesti pitää pyörä hallinnassa ja muistaa miten kartiot tuli kiertää.

Missä järjestyksessä suoritetaan A1-ajokorttiluokan kokeet?

  • Ensin on teoriakoe, jolla varmistetaan riittävät liikennesääntöjen ja -merkkien tuntemus
  • Teoriakokeen jälkeen on vuorossa käsittelykoe, jossa siis käydään nuo yllä mainitut tehtävät läpi.
  • Viimeisenä on vuorossa ajokoe, joka suoritetaan siis liikenteessä.

Teoriakoe pitää olla suoritettuna ennen liikenteeseen siirtymistä. Käsittelykoe ja ajokoe voivat olla vaikka peräkkäin, jos oppilaalla on paljon kokemusta ajamista esim. taustalla jo mopokortti. Jos on suorittamassa ensimmäistä ajokorttia? Niin näitä ei välttämättä kannata varata samalle päivälle, vaan suorittaa osio kerrallaan.

Mitä vinkkejä meidän oppilaamme antaisi A1-teoriaopintoihin?

  • Kun lähdet opiskelemaan materiaaleja läpi, muista keskittyä.
  • Materiaaleissa on myös videolinkkejä, jotka kannattaa katsoa, helpottavat oppimista.
  • Varaa aikaa opiskeluun, jotta läpäiset kokeet ensimmäisellä kerralla.

Kun tavoitteena on A1-ajokortti, niin menivätkö kokeet läpi?

Kuten jo aiemmin totesimme, teoriakoe oli mennyt kerralla läpi. Myös valmistautuminen käsittelykokeeseen oli tehty huolella ja meni kerrasta läpi. Ajokoekin odottelee nurkan takana, joten pidetään peukkuja, että tavoitteena ollut A1-ajokortti on kohta taskussa.

Varaa oma paikkasi A1 kurssille ja lähde nauttimaan vapaudesta!

A1 oppilas harjoittelemassa kovemmalla vauhdilla väistötehtävää käsittelykoetta varten