Pratikankuja 3, Nurmijärvi
Keskustie 10, Jokela
p. 09 8789 9060
toimisto@uao.fi

Miten uusi laki parantaa liikenneturvallisuutta?

– valot, tekniset laitteet ja turvalaitteet

Miten uusi laki parantaa liikenneturvallisuutta? Uusi tieliikennelaki parantaa liikenneturvallisuutta tuomalla uutta liikenneturvallisuuteen vaikuttaviin asioihin kuten valojen, teknisten laitteiden ja turvalaitteiden käyttöön.

Ajo- ja takavalot käyttöön pimeällä

Auton valojen käyttöön kannattaa tutustua rauhassa jo ennen ajoon lähtöä. Monissa autoissa on nykyään automaattisesti vain huomiovalot päällä edessä. Uusi tieliikennelaki parantaa liikenneturvallisuutta siten, että nyt huomiovalot eivät riitä, vaan moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on ajon aikana käytettävä ajovaloja ja takavaloja pimeällä, hämärällä tai jos näkyvyys on muuten huonontunut. Takavalot parantavat paljon auton havaittavuutta myös valoisaan aikaan.

Lisäksi tielle pysäytetyssä tai pysäköidyssä ajoneuvossa ja sen perävaunussa pitää käyttää valoja, jollei valaistus ja näkyvyys ole muutenkin sellainen, että ajoneuvon voi selvästi havaita.

Hätävilkuille lisää käyttömahdollisuuksia

Mitä teet esimerkiksi, jos liikenne hidastuu todella äkkinäisesti? Saatko varoittaa muita hätävilkuilla? Aiemmin hätävilkkuja sai käyttää vain, kun ajoneuvo oli jouduttu pysäyttämään paikkaan, jossa se voi aiheuttaa vaaraa muille. Nyt saat kuitenkin käyttää hätävilkkuja myös liikkuvassa ajoneuvossa, kun haluat varoittaa muita välittömästä vaarasta.

Hätävilkkuja ei kuitenkaan kannata käyttää yhtäjaksoisesti esimerkiksi toista ajoneuvoa hinatessa, koska tällöin ei pysty käyttämään suuntavilkkuja.

Tiesitkö, että pyöräilijä tarvitsee punaisen takavalon?

Näythän myös, kun pyöräilet pimeällä. Syyspimeällä pyöräilijä erottuu huonosti ilman kunnollisia valoja.

Uuden lain mukaan polkupyörissä täytyykin käyttää nyt etuvalon lisäksi punaista takavaloa pimeän ja hämärän aikaan tai kun näkyvyys on muuten huonontunut.  Valoa ei tarvitse kiinnittää polkupyörään vaan vaikka pyöräilijän selkäreppuun, kunhan punainen valo näyttää taaksepäin. Lue lisää pyöräilijän uusista säännöistä.

Teknisen laitteen käyttö ajon aikana

Kilahteleeko puhelimesi ja pukkaako viestejä ajaessasi? Houkutteleeko puhelimen ottaminen käteen ja viestien vilkuilu ajaessa?

Otathan huomioon, että moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettaja ei saa ajon aikana käyttää viestintävälinettä siten, että pitää sitä kädessään eikä siten, , että käyttö haittaa tai vaarantaa ajoneuvolla ajamista.  Ajon aikana tässä tarkoittaa ajoneuvon tosiasiallista kuljettamista, kun auto liikkuu.

Kuljettajana viestintävälineen kuten kännykän käyttö siten, että kännykän ottaa käteen, on nyt sallittua liikennevaloissa tai liikenteen ollessa muuten pysähdyksissä. Aiemmin näissäkin tilanteissa vaadittiin hands free-laitetta. Jos millään et voi olla katsomatta viestejä, niin parempi on tietysti katsoa ne seisovassa autossa, mutta kauheasti ei voi tätä suositella kuitenkaan. Viestintävälineen käyttö ei saa haitata valmistautumista seuraavaan liikennetilanteeseen.

Lasten turvalaitteiden käyttöön selkeyttäviä muutoksia

Turvalaitteiden käyttöön lasten kuljettamisessa autossa tuli myös selkeyttäviä muutoksia. Mitä uutta laki sitten nyt sanoo?

  • Alle 3-vuotiaan lapsen on nyt käytettävä turvalaitetta taksissakin. Yli 3-vuotiasta mutta alle 135 cm lasta saa edelleen kuljettaa taksissa vain turvavyötä käyttäen muualla kuin etuistuimella.
  • Entä jos lapsen kuljettaminen on vain satunnaista? Uusi laki poistaa poikkeuksen vähintään 3-vuotiaan mutta alle 135 cm lapsen kuljettamisessa. Tähän asti heitä on voinut kuljettaa vain turvavyötä käyttäen henkilö- tai pakettiautossa, jos turvalaitteen asentamiselle ei ole ollut tilaa tai kuljetus oli satunnainen tai matka lyhyt. Nyt turvalaitetta on käytetttävä, vaikka kuljetus olisikin satunnainen tai matka lyhyt.

Traktoriin asennetun turvavyön käyttö tuli pakolliseksi

Traktoreiden ja moottorityökoneiden käytön turvallisuus paranee uuden lain myötä siten, että jos istuinpaikalle on asennettu turvavyö, turvavyön käyttö on pakollista kuljettajalle ja matkustajalle. Kuitenkin turvavyötä ei tarvitse käyttää, jos se huomattavasti haittaa ajoneuvolla tehtävää työtä. Herää siis kysymys, milloin se haittaa ja milloin ei ja kuinka paljon?

Suojakypärän pitää olla asianmukaisesti kiinnitetty

Muistathan käyttää kypärää, kun sitä ajoneuvossa vaaditaan? Suojakypärän käyttöön laissa on nyt lisätty tarkennus, että suojakypärän tulee olla asianmukaisesti kiinnitettynä ajettaessa. Tyyppihyväksytyn kypärän hihnan tulee olla kunnolla kiinni ja sopivan tiukalla.

Kypärän käyttöä polkupyöräilyssä suositellaan laissa siten, että polkupyöräilijän ja polkupyörän matkustajan on ajon aikana yleensä käytettävä suojakypärää. Suositus on vahva, koska kypärä suojaa pää- ja aivovammoilta.

Haluatko tietää vielä lisää uudesta tieliikennelaista?

Tienkäyttäjänä on hyvä olla tietoinen kaikista muistakin uuden tieliikennelain säännöksistä. Uudesta tieliikennelaista löydät tiivistettyä tietoa Traficomin ja Liikenneturvan sivuilta.