Pratikankuja 3, Nurmijärvi
Keskustie 10, Jokela
p. 09 8789 9060
toimisto@uao.fi

Liukasajo – miten jarruttaa oikein ja mitä huomioida?

liukasajo, sohjoinen tienpinta, talvi

Ilma kun alkaa säännöllisemmin viettää aikaa tuolla nollan alapuolella, kannattaa muistaa liukasajon ohjeet. Mitä kaikkea piti liukasajossa huomioida? Vaikka ilman lämpötila olisikin pari astetta plussalla, saattaa tienpinta todellisuudessa olla jopa -6⁰C. Tienpinta voi myös olla jäinen, vaikka ei olisikaan satanut vettä tai lunta. Erityisesti kannattaa olla tarkkana silloilla, rampeilla, tien notkelmissa ja peltoaukeilla.

Mitä sitten, jos se tarkkuus herpaantuu ja liukkaus pääsee yllättämään? Näitä tilanteita onneksi harjoitellaan autokoulussa. Talviaikaan jo olosuhteiden myötä liukkaalla kelillä ajaminen tulee tutummaksi kuin kesäaikaan, mutta talvisinkaan ei liikenteen joukossa voida varsinaisia liukasajon harjoituksia tehdä. Tätä varten on olemassa riskientunnistuskoulutus, jossa erikseen harjoitellaan liukasajoa ja siihen liittyviä erityistilanteita. UAO:lla on mahdollista suorittaa liukasajo, joko radalla tai simulaattoriharjoituksina. Riippuen kumman paketin valitsee riskientunnistuskoulutuksista.

Tiesitkö, että kuljettaja vaikuttaa renkaiden pitoon?

Autoissa on jo 15 vuotta ollut pakollisena ABS jarrut, eli jarrut, jotka eivät lukkiudu. Vanhemmissa autoissa taas saattaa hyvinkin olla lukkojarrut. Tämä asia kannattaa aina tiedostaa ja tarkistaa, kun lähtee vieraan auton rattiin. Se miten hätäjarrutuksessa tulee toimia, eroaa merkittävästi toisistaan ja riippuu siitä, millaiset jarrut autosta löytyy.

Jos autossa on lukkiutumattomat jarrut, tulee jarrutuksessa painaa jarrupoljin jämäkästi pohjaan. Polkimessa tuntuva tärinä, kertoo kuljettajalle, että jarrut toimivat niin kuin kuuluukin. Hätäjarrutuksessa tärinää ei kannata pelästyä vaan jatkaa polkimen painamista jämäkästi pohjaan. Lukkiutumattomilla jarruilla auton ohjaus säilyy, vaikka jarrutatkin. Pumppaaminen voi sekoittaa järjestelmän, joten sitä kannattaa välttää.

Jarrujen pumppaus taas kuuluu oleellisesti lukkojarruilla jarruttamiseen, varsinkin kaarteessa tai väistötilanteessa. Lukkojarruilla joudut vuorottelemaan ohjauksen ja jarrutuksen kanssa. Välillä aina vapautat jarrupolkimen ja teet pienen ohjausliikkeen, jotta auto pysyy tiellä.

Miten voit estää pidon menettämisen:

  • Älä anna pyörien pyöriä tyhjää liikkeelle lähdettäessä tai kiihdytyksissä
  • Aja aina oman ajotaitoon/-kuntoon sopivaa nopeutta, älä kuitenkaan ylinopeutta
  • Vältä nopeita ja äkkinäisiä ohjausliikkeitä
  • Pyri välttämään kaasun painamista kaarteessa, jotta auto ei joudu sivuluisuun
  • Huonoilla ajokeleillä ei kannata lähteä ohittelemaan, jos ei ole pakko

Turvallista liukasajo harjoittelua kaikille!

liukasajo, jäinen kaarre, varovasti liikenteessä