Joko taas talvirenkaat!
– nastat vai kitkat
Tiesitkö, että tänä vuonna talvirengaspakko alkaa jo marraskuun alusta? Uusi tieliikennelaki toi tähänkin muutoksia ja ehkä jopa hieman epämääräisyyksiä. Aiemmin talvirenkaita oli pakko käyttää joulukuusta helmikuuhun, tarvittaessa jo marraskuussa ja jatkaa käyttöä pääsiäiseen asti. Uuden tieliikennelain myötä talvirengaspakko on keliperusteisesti marraskuun alusta maaliskuun loppuun. Millä perusteella sitten määritellään keliperusteisesti? Siihen ei ainakaan toistaiseksi löydy vastausta laista. Poliisihallitus on kommentoinut, ettei liukkailla keleillä saa kesärenkailla ajaa ja liukkauden määrittelee valvontatilanteessa oleva poliisi. Joten ota tästä nyt sitten selvää… talvirenkaat pitää kuitenkin olla, joten onko valintasi nastat vai kitkat?

Nastarenkaiden hyödyt ja haitat
Nastarenkaat ovat turvallinen vaihtoehto, varsinkin kokemattomalle kuljettajalle. Nastarenkaat tasaavat muuttuvia keliolosuhteita ja pito on parempi yllättävissä olosuhteissa. Tämä voi myös luoda väärän turvallisuudentunteen autoilijalle. Nastarenkaalla on jäisillä teillä myös huomattavasti lyhyempi jarrutusmatka kitkarenkaisiin verrattuna. Hyvällä nastarenkaalla kuljettaja saa selkeän tuntuman alkavasta sivuttaispidon menetyksestä ja auto on helpompi oikaista. Joten ainakin uusille ja epävarmoille kuljettajille nastarenkaat ovat oikea vaihtoehto. Onneksi autokoulun ajotunneilla päästään talvisin harjoittelemaan talviolosuhteissa ja liukkaanajon harjoittelu on osa riskientunnistamiskoulutusta.

Kitkarenkaiden hyödyt ja haitat
Kitkarenkaat eli tarkemmin nastattomat talvirenkaat, eivät siis todellakaan ole sama asia kuin kesärenkaat. Kitkoilla ajomukavuus on reippaasti parempaa ja polttoaineenkulutus alhaisempi kuin nastarenkailla. Lumisella tiellä kitkarenkaat pärjäävät hyvin nastoille. Erot renkaiden välillä korostuvat, kun tien pinta muuttuu jäiseksi. Jäisellä tienpinnalla pitää kitkarenkailla ajaa varovaisemmin ja ennakoida tilanteet. Kovilla pakkasilla taas renkaiden erot tasoittuvat eikä kitkat eroa kovinkaan paljon nastoista.

Kumpi rengas sopii paremmin?
Kokosimme muutaman tärkeän seikan/kysymyksen sinulle, joiden avulla voit pohtia kumpi rengas on parempi teidän autoon? Riippuen, millaista käyttöä autolle on talvisin ja minkä tasoiset kuljettajat autolla ajavat.
Nastarengas | Kitkarengas | |
Ajaako autolla useampia kuljettajia? | Kyllä | Ei |
Onko auton kuljettaja kokenut autoilija? | Ei | Kyllä |
Ajatko talvisin pitkää matkaa ja osittain pikkutiellä? | Kyllä | Ei |
Onko tiet, joilla talvisin ajelet huonosti hoidettuja? | Kyllä | Ei |
Onko ajomukavuus ja vähäinen polttoaineen kulutus sinulle tärkeä? | Ei | Kyllä |
Knoppitieto!
Pienenä knoppitietona talvirenkaisiin, jos olet ostamassa uusia renkaita. 1.12.2024 talvirenkaiden merkinnäksi ei enää riitä nykyinen M+S, M.S tai M&S -merkinnät, merkin sanat tulevat sanoista Mud and Snow. Vaan talvirenkaasta tulee löytyä vuoristosymboli. Vuoristosymbolilla varustettu rengas on tyyppihyväksytty vaativiin talviolosuhteisiin tai renkaan tulee olla nastoitettu.

Mitä huomioida siis renkaan vaihdossa?
- Valitsetko autoosi kitka- vai nastarenkaat?
- Huomioitko jo nyt tulevat talvirengasmääräykset, jos olet ostamassa uusia renkaita?
- Onhan renkaissa kulutuspintaa enemmän kuin 3 mm. Helppo tarkistaa 2 euron kolikolla, jos minimi kulutuspintaa ei ole merkitty.
- Kierrätähän renkaita, jotta renkaat kuluvat tasaisesti? Valitse vetävälle akselille ne renkaat, joissa on enemmän pintaa jäljellä.
- Talvirenkaat tulee vaihtaa alle jo marraskuun alussa, jos sää ja keli sitä edellyttää.
